پنج شنبه
2 مرداد 1393
26 رمضان 1435
24 ژوئيه 2014
    نرم افزارهای رایگان فارسی
موتور جستجو ي قطره
تعيين رتبه وب سايت
پارس قرآن
سايت غدير
Skip Navigation Links.
لحن داستان‏ها گرم و روان گير است‏
نگاهي مدرسه‏اي به مجموعه داستان (غير قابل چاپ) اثر سسيد مهدي شجاعي‏ادبيات داستاني معاصر ايران، چه به دليل تاثيرپذيري از آثار خارجي و چه به دليل شرايط و اوضاع جامعه معاصر، به سمت انعكاس و تحليل واقعيت‏هاي اجتماعي بيش از پيش گرايش پيدا كرد. اين امر، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مردم ايران نيز به شكل‏هاي ديگر و با الهام از آرمان‏ها و ارزش‏هاي انقلاب ادامه يافت. (سيد مهدي شجاعي) از نويسندگان فعال و تأثير گذار نسل انقلاب است كه طي سالهاي بعد از انقلاب با خلق دهها داستان و ترجمه در زمينه‏هاي مذهبي، چون كشتي پهلو گرفته، آفتاب در حجاب، اندوه برادر و... و دفاع مقدس مثل: ضريح چشمان تو، دو كبوتر دو پنجره يك پرواز، كاري بايد كرد و... در عرصه ادبيات داستاني به فعاليت پرداخت. در سالهاي اخير و همزمان با انتشار نيستان به عنوان يك جريان فرهنگساز و مولد، به نوشتن داستان‏هاي واقع گرايانه و اجتماعي تمايل پيدا كرد و از جمله داستان‏هاي: ضيافت، امروز بشريت و سانتاماريا.اين بار شجاعي با اثري از همين حيث به نام (غير قابل چاپ) ظهور كرده است. اين كتاب مجموعه‏اي از9 داستان كوتاه با مضامين اجتماعي مي‏باشد. (غير قابل چاپ)) روايت و نوعي افشاگري از لايه‏هاي دروني ساختار جامعه است. هر چند كه داستان‏ها نوسان دارند، اما به هر حال هر يك ناقل گوشه‏اي است از جامعه‏اي كه در آن زندگي مي‏كنيم. طرح بيشتر داستان‏ها برخاسته از آسيب‏هاي اجتماعي زنان قرباني و بحران زده مي‏باشد، كه نويسنده با گذر از سطح و ظاهر، خواننده را به عمق ماجرا مي‏كشد و به نشان دادن روابط ناسالم و زد و بندها و ريشه برخي از مشكلات و دردها مي‏پردازد.اكثر قصه‏ها با روايت اول شخص بيان مي‏شوند. نويسنده با قرار دادن خود به عنوان راوي در اتفاقات حضور دارد و واقعيات و حوادث را به شكل ملموس شرح مي‏دهد. همان طور كه ذكر شد داستان‏ها در يك سطح نيستند و فراز و نشيب دارند. مثلا داستان (من به يك ليلي محتاجم) مجال پرداخت در چند صفحه را ندارد و در يك مبحث آكادميك و فلسفي مي‏گنجد و داستان بعدي آن (چشم در برابر چشم) اثر گذار و حس برانگيز است اما ماجراي آن غير قابل باور است.در اين ميان مي‏توان (هميشه پاي يك زن در ميان است)، (غير قابل چاپ است) و تا حدودي (شبيه يك هنر پيشه خارجي) اولين داستان اين كتاب، هر چند كه با اشاره نويسنده به نوشته شدن قصه در سال 56 آغاز مي‏شود، اما وي با انگيزه پرداختن به حال و هواي امروز برخي از مردم آن را نقل كرده است. اين داستان به سطحي نگري و تفاخر به داشتن نقاب‏هاي دروغين و تأثير تهاجم فرهنگي و و فراموشي و دفن هويت‏ها در بين بخشي از جامعه مي‏پردازد. دو داستان (هميشه پاي يك زن...) با اشاره به اين مطلب كه (از آن زنهايي است كه روزها از حقوق زنان دفاع مي‏كنند و شب‏ها مجالس عيش و نوش و پارتي را راه مي‏اندازند) منظور خود را رسانده است‏لحن داستان‏ها طنز آميز است و نثر كتاب كرم و روان و گيراست. حركت و نحوه بيان جملات پر تحرك و كشش مي‏باشند و نويسنده از طريق ايجاد حالت تعليق و اشاره غير مستقيم قصد رساندن پيام خود را دارد. غير قابل چاپ را مي‏توان اثري بديع و قابل تأمل دانست. هر چند كه شجاعي روي عدالت اقتصادي و معيشتي به عنوان عوامل مؤثر مشكلات اجتماعي و كجروي‏هاي اخلاقي كمتر كار كرده است.
روزنامه كيهان 24/6/82  افزودن به يادداشتها


نظر شما در مورد اين مطلب
  نام :
ايميل :
وب سايت:
  

موارد بازديد شده توسط شما:
تصویر روز
تصوير موجودات ميكروسكوپي 137
 



Search Engine Optimization
Clicky Web Analytics
جهان متاعي حاضر است ، از (نعمتهاي ) آن نيكو كار و بد كار بهره مي برند و آخرت سراي حق است كه پادشاهي قادر و توانا در آن حكم مي راند (اين را هم بايد بدانيم كه ((الدنيا مزرعة الاخر دنيا مزرعه آخرت است )) هر آنچه كه در دنيا كاشتيم در آخرت بايد بهره آن را ببريم ، حال اگر آن خوبي باشد، پاداش و اگر بدي باشد، جزايش را خواهيم ديد).
حضرت علي(ع)